De Kanjertraining op onze school bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen die elke leerkracht in de klas op onze school geeft. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren.
De onderstaande doelen worden in de lessen behandeld:
• Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
• Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
• Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
• Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
• Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
• Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Klik hier voor het pestprotocol.
Hier ben ik
Het is goed dat ik er ben
Er zijn mensen die van mij houden
Niet iedereen vindt mij aardig.
Dat hoort zo
Ik luister wel naar kritiek.
Ik zeg wat ik voel en wat ik denk.
Blijft iemand vervelend tegen mij doen?
Dan haal ik mijn schouders op, jammer dan.
Doet iemand naar, dan doe ik niet mee.
Ik gedraag me als een kanjer.
Want ik ben een Kanjer.
Reactie van ouders n.a.v de voorlichtingsavond over de Kanjertraining
Ouders MB3
Deze voorlichtingsavond wilden we niet missen. Te meer omdat het betrekking heeft op een deel van de ontwikkeling van onze dochter en dat is voor ons uiteraard erg belangrijk!
Voor ons stond iemand die verrassend humoristisch, maar vooral ook realistisch was. Een persoon waar je vanzelf naar luistert zonder dat dat moeite kost. Erg goed in het bespelen van de luisteraars en iemand die je ook aan het denken zet. Vaak vroeg hij tussendoor of iedereen zijn verhaal nog kon volgen waardoor iedereen bij de les werd gehouden. Heel veel dingen waren voor ons herkenbaar. Zowel bij onze kinderen als bij onszelf. We verschillen dus toch niet zoveel van elkaar.... Verschillende aspecten m.b.t. karaktereigenschappen van kinderen en welke rol ze hadden in de klas kwamen aan bod. Verschillende situaties werden besproken en dan vooral welk gevolg dit kan hebben op het gedrag van een kind.
Zo kan het zijn dat kinderen door omstandigheden hun gevoel van veiligheid kunnen verliezen en daardoor ander gedrag kunnen laten zien.
Dit legde hij uit aan de hand van 4 verschillend gekleurde petjes waarbij ieder kleur voor een bepaald karakter/ stuk gedrag van een kind staat. Ook met stukjes drama, vragen aan ouders en filmmateriaal ondersteunde hij de dingen die verteld werden.
Hierbij gaf hij ook gelijk handvatten om dit gedrag weer te corrigeren.
Ook werd deze avond benadrukt hoe groot de rol als ouder ook is in deze ontwikkeling bij je kind. Dit was redelijk confronterend, hij maakte erg duidelijk dat wij het grootste voorbeeld voor onze kinderen zijn. En dat zij de maatstaven die ze in hun directe omgeving leren, meenemen naar school en andere belangrijke plaatsen.
Wij hebben het ervaren als een leerzame, boeiende maar ook leuke avond. Ook hebben we met zijn allen kunnen lachen om dingen en tegelijkertijd een hoop geleerd over onze kids maar ook over onszelf. En dat in een dikke 2 uur tijd. Bijzonder!! Het was prima georganiseerd en wij denken dat de kanjertraining top is voor de kinderen(en ouders). Kortom: Goed gedaan De Vlieger!!
Milco en Marjolein (ouders leerling MB3)
Ouder RB1
Woensdagavond 28 januari 2015 werd er kanjertraining gegeven op SBO de vlieger.
We werden welkom geheten door Gerard Weide, deze verontschuldigde zich voor zijn Amsterdamse accent. Met veel humor en praktijk voorbeelden wist Gerard veel diepgang te brengen.
Hij legde uit dat ieder kind altijd een witte pet heeft wat voor een kanjer staat. En over de drie andere kleuren van de petjes die gebruikt worden tijdens de kanjertraining. Daarnaast legde hij uit dat kinderen soms dat stukje kanjer even kwijt kunnen zijn door wat ze meemaken of hebben gemaakt. Dat iedere kleur voor positieve karaktereigenschappen staat, maar altijd in combinatie met de witte kanjer pet. Maar als die kanjer wegvalt het als nare karaktereigenschappen ervaren kan worden. Hij legde uit hoe je kinderen daar mee kunt helpen.
Een mooi voorbeeld wat hij gaf was dat als een kind gepest wordt, je het kind handvatten moet geven om hulp te halen. Als dit niet lukt stop hou op zeggen, een vriendje vragen om hulp en anders kan hij altijd naar de leerkracht. Als je het kind meegeeft dat hij iets terug moet doen, zeg je eigenlijk tegen het kind dat slaan en gemeen doen mag. Dat is iets wat ik niet wil voor mijn kind, dat hij anderen van mij pijn mag doen.
Ik herkende veel in wat hij vertelde, ook wat mijn zoon door maakt. Ook al kan hij soms even de weg kwijt zijn, het is en blijft een kanjer en we moeten zorgen dat we dat allemaal in ons kind blijven zien. Ik vond het een erg leerzame en interessante avond.
Hij eindigde met de woorden; 'voed niet op vanuit ergernis, voed niet op vanuit angst maar vanuit vertrouwen.'
Rick Groen (ouder RB 1)